Στο Μάθημα 3, έχουμε μάθει πώς να εκχωρήσετε ονόματα σε προγράμματα και πώς να χρησιμοποιήσετε αυτά τα ονόματα για να καλέσετε τα προγράμματα και να σχεδιάστε τις επιθυμητές εικόνες. Στη συνέχεια μάθαμε Μάθημα 4 πώς να σχεδιάσετε κανονικά πολύγωνα. Είναι πολύ κουραστικό το ότι πρέπει να γράψουμε ένα νέο πρόγραμμα για κάθε πολύγωνο με διαφορετικό αριθμό γωνιών.
Για να σχεδιάσετε όμορφες εικόνες, χρειάζεστε διάφορα χρώματα. Η χελώνα μπορεί να σχεδιάσει όχι μόνο μαύρες γραμμές, αλλά και γραμμές με πολλά διαφορετικά χρώματα. Σε κάθε χρώμα αντιστοιχεί ένας αριθμός.
Ο παρακάτω πίνακας περιέχει μια λίστα με όλα τα πιθανά χρώματα:
0 5 9 13 1 6 10 14 2 7 11 15 3 8 12 16 4
Χρησιμοποιώντας την εντολή θέσεχρωμα X εντολή αριθμός αλλαγής χρώματος χρώματος η χελώνα αλλάζει το τρέχον χρώμα με το χρώμα που δίνεται από τον αριθμό X. Χρησιμοποιώντας χρώματα, μπορούμε να σχεδιάσουμε καταπληκτικά μοτίβα όπως για παράδειγμα το μοτίβο που παράγεται από το παρακάτω πρόγραμμα. Πρώτα θα δημιουργήσουμε δύο προγράμματα που σχεδιάζουν κύκλους διαφορετικών μεγεθών.
για ΚΥΚΛΟ3
επανάλαβε 360 [μπ 3 δε 1]
τέλος
για ΚΥΚΛΟ1
επανάλαβε 360 [μπ 1 δε 1]
τέλος
Τώρα χρησιμοποιούμε αυτούς τους κύκλους για να σχεδιάσουμε μοτίβα παρόμοια με αυτά που έχουμε ήδη δει:
για ΜΟΤΙΒΟ3
επανάλαβε 36 [ΚΥΚΛΟΣ3 δε 10]
τέλος
για ΜΟΤΙΒΟ1
επανάλαβε 18 [ΚΥΚΛΟΣ1 δε 20]
τέλος
Ας προσπαθήσουμε το ίδιο πράγμα χρησιμοποιώντας χρώματα:
θέσεχρωμα 2 ΜΟΤΙΒΟ3 δε 2
θέσεχρωμα 3 ΜΟΤΙΒΟ3 δε 2
θέσεχρωμα 4 ΜΟΤΙΒΟ3 δε 2
θέσεχρωμα 5 ΜΟΤΙΒΟ3 δε 2
θέσεχρωμα 6 ΜΟΤΙΒΟ1 δε 2
θέσεχρωμα 15 ΜΟΤΙΒΟ1 δε 2
θέσεχρωμα 8 ΜΟΤΙΒΟ1 δε 2
θέσεχρωμα 9 ΜΟΤΙΒΟ1 δε 2
Μη διστάσετε να συνεχίσετε και να προσθέσετε ακόμα περισσότερα μοτίβα. Ή μπορείτε να καταλήξετε σε ένα εντελώς νέο μοτίβο.
Όταν θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα τετράγωνο με πλευρές μήκους 100,
μπορούμε να το κάνουμε αυτό με το ακόλουθο πρόγραμμα:
μπ 100 δε 90 μπ 100 δε 90 μπ 100 δε 90 μπ 100 δε 90
Παρατηρούμε ότι οι δύο εντολές
μπ 100 δε 90
επαναλαμβάνονται τέσσερις φορές. Δεν θα ήταν πολύ πιο απλό να πούμε στον υπολογιστή πως θα πρέπει επαναλάβει αυτές τις δύο εντολές τέσσερις φορές αντί να τις γράψουμε τέσσερις φορές στη σειρά;
Μπορούμε να κάνουμε ακριβώς αυτό με το ακόλουθο κείμενο:
επανάλαβε
4
[μπ 100 δε 90]
Εντολή να
Αριθμός
Ακολουθία των εντολών
επαναλάβει
επαναλήψεων
που πρέπει να επαναληφθούν
το πρόγραμμα
Πολλές από τις ασκήσεις μπορούν να επιλυθούν με την προσέγγιση αυτή. Να θυμάστε πάντα ότι θα πρέπει πρώτα να βρείτε το επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Στη συνέχεια, να γράψετε ένα πρόγραμμα για να σχεδιάσετε το μοτίβο και ένα άλλο πρόγραμμα για να προσανατολίσει τη χελώνα έτσι ώστε να βλέπει τη σωστή κατεύθυνση για την επόμενη επανάληψη του μοτίβου. Η δομή του τελικού προγράμματος σας θα πρέπει στη συνέχεια να μοιάζει ως εξής:
Χελώνα μας είναι συνήθως στη λειτουργία πένας. Αυτό σημαίνει τη χελώνα έχει ένα στυλό που συνδέεται με αυτό και, κάθε φορά που μετακινείται, σχεδιάζεται μια γραμμή.
Στη λειτουργία χωρίς πένα, ωστόσο, η χελώνα μετακινείται χωρίς σχέδιο. Μπορείτε να μεταβείτε στη λειτουργία χωρίς πένα, χρησιμοποιώντας την ακόλουθη εντολή:
στυλοανω ή στα για συντομία.
Για να μεταβείτε πίσω στη λειτουργία πένας, χρησιμοποιήστε την εξής εντολή: στυλοκατω ή στκ για συντομία.
Μπορούμε να δώσουμε ένα όνομα σε κάθε πρόγραμμα που έχουμε γράψει μέχρι τώρα. Αν στη συνέχεια, γράψουμε το όνομα του προγράμματος στη γραμμή εντολών, το πρόγραμμα εκτελείται. Έτσι είναι σαν να δημιουργούμε μια νέα εντολή.
Το πρόγραμμα για να σχεδιάσετε ένα τετράγωνο με πλευρές μήκους 100 είναι:
επανάλαβε 4 [μπ 100 δε 90]
Μπορείτε να δώσετε το όνομα ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ100 στο πρόγραμμα με τον ακόλουθο τρόπο:
για ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ100
επανάλαβε 4 [μπ 100 δε 90]
τέλος
Έχουμε γράψει το ίδιο πρόγραμμα δύο φορές. Μία φορά με όνομα και μία φορά χωρίς όνομα. Για να γράψετε ένα πρόγραμμα με όνομα, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε την καρτέλα «Διαδικασίες» στην περιοχή καρτελών. Τα εν λόγω προγράμματα θα πρέπει συντάσσονται σε αυτή την περιοχή το ένα κάτω από το άλλο.
Ο καθένας μπορεί να επιλέξει το δικό του όνομα για το πρόγραμμα. Έχουμε επιλέξει ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ100, επειδή θέλουμε να δείξουμε ότι το πρόγραμμα σχεδιάζει ένα τετράγωνο με πλευρές μήκους 100. Οι μόνοι περιορισμοί για το όνομα είναι ότι αποτελείται μόνο από γράμματα και αριθμούς, και ότι είναι μόνο μία λέξη (δεν πρέπει να περιέχει κενά). Αφού γράψετε το πρόγραμμα, δεν εκτελείτε ακόμη τίποτα. Έχετε το όνομα μόνο του προγράμματος, αλλά δεν έχει εκτελεστεί ακόμη. Αν τώρα πληκτρολογήσετε το όνομα
ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ100
στη γραμμή εντολών, τότε το πρόγραμμα επανάλαβε4 [μπ100δε90] εκτελείται.
Θα μπορούσαμε να απλοποιήσουμε τη λύση συντάσσοντας πρώτα ένα προγράμματα για το επαναλαμβανόμενο μοτίβο, ένα τετράγωνο με πλευρές μήκους 20, και να δώσουμε σε αυτό το πρόγραμμα ένα κατάλληλο όνομα:
για ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ20
επανάλαβε4 [μπ20 δε90]
τέλος
Αφού εκτελέσει ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ20, η χελώνα θα βρίσκεται στην αριστερή γωνία του τετραγώνου
Για να σχεδιάσετε το επόμενο τετράγωνο, πρέπει να προχωρήσουμε τη χελώνα στη δεξιά κάτω γωνία. Μπορούμε να το κάνουμε αυτό με το ακόλουθο πρόγραμμα:
δε 90 μπ 20 αρ 90
Δίνουμε ένα όνομα σε αυτό το πρόγραμμα:
για ΘΕΣΗ20
δε 90 μπ 20 αρ 90
τέλος
Συνδυάζοντας αυτά τα δύο προγράμματα γράφουμε ένα πρόγραμμα για την Άσκηση 12(α):
επανάλαβε 10 [ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ20 ΘΕΣΗ20]
Μπορούμε να δώσουμε επίσης ένα όνομα για το νέο πρόγραμμα. Για παράδειγμα: